Sloneczniki

Vedam (Indie 2010 - telugu)

Vedam (Indie 2010 - telugu)

30-07-2013
 - przeciw ekstremizmom hinduskim i muzułmańskim

Reżyseria: Radha Krish Jagarlamudi – Vaanam, Krishnam Vande Jagadgurum

Scenariusz: Radha Krish

Język:telugu

Premiera: 2010

Ocena: IMDb  7.2/10

Bangalore – Hajdarabad. I historie kilku osób, które splotą się ze sobą dramatycznie:

 

Raju Cable (Allu Arjun) żyje w Hajdarabadzie podwójnym życiem. Sierota wychowywany przez babkę w slumsach, w konflikcie z gangsterami, dla których zbierał pieniądze i ich nie oddał i playboy udający przed dziewczyną z college'u beztroskiego bogacza.


Romans z Pooją stanowi dla niego szansę na wyrwanie się ze slumsów, ale na razie musi w niego zainwestować niewyobrażalną w jego warunkach sumę pieniędzy. Skąd je zdobyć?...

Vivek Chakravarthy (Manoj Manchu)


od bohaterskiej śmierci ojca oficera armii indyjskiej, żyje samotnie z matką. Oboje mają bardzo różne wyobrażenie na temat przyszłości Viveka. Matka widzi go w armii, a on sam siebie z gitarą na scenie, śpiewającego autorskie piosenki.


Coraz bardziej popularny w Bangalore


właśnie ma szansę zaistnieć ze swoim zespołem na scenie w Hajdarabadzie. Z powodu spóźnienia na samolot muzycy jadą szosą. Auto wymaga naprawy i Vivek z Laesą muszą czekać przy drodze na powrót swoich kumpli.


Samotna para zostaje zaatakowana przez hinduskich rasistów, których rozdrażnił zachodni styl bycia Viveka i Laesy...

Saroja (Anushka Shetty) to cieszące się najwyższym uznaniem ciało sprzedawane w jednym z burdeli Amalapuram.


Dziewczyna z pomocą swojej przyjaciółki hidźry Karpuram - ucieka do Hajdarabadu licząc na życie w większej niezależności. Tu jednak przechwytuje ja policja. Broniąca jej Karpuram zostaje zraniona....

Raheemuddin Qureshi (Manoj Bajpai) muzułmanin,


pobity przez hinduskich radykałów, straciwszy przez nich jeszcze nie narodzone dzieci, decyduje się opuścić Indie, w których nie widzi bezpiecznego miejsca dla muzułmanów. Chce wyjechać do Pakistanu.....

Splot wypadków spowoduje, że bohaterowie tych historii znajdą się w szpitalu zaatakowanym przez terrorystów muzułmańskich....

 

 

Zastanawiałam się, czy opisywać film, obejrzany kilka tygodni temu, jeśli w pierwszym momencie czytając opisaną część fabuły, nie pamiętałam filmu. Stopniowo wyłonił się z niepamięci. Dzięki surowej, skupionej kreacji Manoja Bajpai, roli Atula Kulkarni,

choć we wspomnieniach pojawiły się też niestety drażniące mnie minki Allu Arjuna.

Przypomniała mi się też obecność w filmie tzw. problemów społecznych – zadłużenie biednych, dzieci pozbawiane nauki, przymuszane do niewolniczej pracy, dziewczyny sprzedawane do domów publicznych, konflikty muzułmańsko-hinduskie, rosnąca siła hindutwy, domagającej się Indii tylko dla hindusów, oczyszczonych (choćby ogniem) z wpływów zachodnich. Wszyscy tu na gwałt potrzebują pieniędzy, gotowi sprzedać nawet nerkę, albo okraść kogoś. Uderzyły mnie takie  obrazy: realizm święta Ganeśa,

podczas którego radość świętowania tak łatwo zamienia się we wrogość na widok muzułmanina. Religia użyta nie ku rosnącej jedności, ale ku dzieleniu ludzi. Na naszych oczach bohaterowie skrzywdzeni zostają podwójnie – przemocą ze strony ekstremistów hinduskich i podejrzliwością policji. Możemy zobaczyć jak przemienia się ich postawa już nawet w ubiorze. Jak ubrani z europejska zaczynają podkreślać swoją muzułmańską tożsamość bielą ubrania, czapeczką na głowie, chustą.

Kiedy boisz się to lęk pójdzie za tobą wszędzie, słyszy bohater od kogoś przekonującego go, by nie uciekał z Indii. Jednak ten nie chce być już wśród przestraszonej mniejszości.

"Jeśli jest dziesięciu hindusów, muzułmanin musi się bać,


gdy jest dziesięciu muzułmanów, hindus musi się bać."

Bezpieczeństwo w odwróceniu ról.

Znajdziemy w tym filmie takie motywy jak - nerka ceną za edukację dziecka, przyjaźń dziwki z hidźrą, czy garść złotych myśli typu: Matka Teresa mówiła, że pomoc jest bardziej od Boga niż rozmodlone wargi, czy Woda to w hindi pani , inaczej w telugu, podobnie jest z imionami Boga: Ram, Allah, Jezus.


Skądinąd bliskich mi.

Na końcu dzieje się coraz więcej, coraz bardziej niedorzecznie, aczkolwiek pedagogicznie. Zwycięża patriotyzm, miłość do Indii zagrożonych co prawda nadal przez muzułmanów, ale również bronionych  przez jednego z nich. Obejrzałam chwilami z ciekawością, chwilami z zażenowaniem.

Pada Pada

Paadipay

Praapncham Naaventosthunte

Mallee Puttanee

Prathi Nimisham

Alalai Kammani Kalali

E Cheekati Cherani - zdradza koniec filmu