Sloneczniki

Nowy Rok 2014 na progu

Nowy Rok 2014 na progu

29-12-2013
 - u nas, w Indiach wiosną
Potrzebujemy nadziei. Odnawiania się. Nasze ciało chcemy odnowić w SPA.  Ubieramy je w nowe ubrania, zmieniamy mu fryzurę. A gdzie szukamy odnowienia duchowego?  W poszukiwaniu nowych możliwości? Czasem zmieniając miejsce: przeprowadzka na nowe mieszkanie, do innego miasta, kraju, na nowy kontynent.  Zmieniając pracę, dalej idąc: zawód. Wchodząc w nowe związki, zrywając stare. Nawracając się na wiarę w Boga, czasem zmieniając wyznanie. Obiecując sobie i innym będę lepszy, lepsza, zmienię się, od jutra, od poniedziałku, od Nowego Roku.  Jeśli jesteśmy wierzący (np ja) , prosząc Boga, by działał w naszym sercu, czyniąc możliwym niemożliwe. Ta tęsknota jest w każdym z nas - być szczęśliwszym i dawać innym więcej szczęścia. Dla niektórych to oznacza być bardziej szczerym, otwartym, pomocnym, mniej wybuchać, nie szukać za dużo winy (w sobie lub w innych), szukać rozwiązań, a czasem godzenia się z nierozwiązalnym.  Jesteśmy na progu Nowego Roku. To umowny czas, w którym symbolicznie przeżywamy odrzucanie, zamykanie starego czasu, robienie miejsca na nowe. Życząc sobie miłości i zwycięstwa wdzięczności nad żalem, doceniania siebie i innych nad pretensjami.

Tak więc, jeśli ktoś jest w Chrystusie, nowym jest stworzeniem; stare przeminęło, oto wszystko stało się nowe. (2. List do Koryntian 5,17)
Czy też  z 21 rozdziału Apokalipsy:
I ujrzałem niebo nowe i ziemię nową,
bo pierwsze niebo i pierwsza ziemia przeminęły,
i morza już nie ma...
"Oto czynię wszystko nowe".
  I rzekł mi:
"Stało się.
Jam Alfa i Omega,
Początek i Koniec.
Ja pragnącemu
dam darmo pić ze źródła wody życia.
Bliskie mi są te tajemnicze słowa, ale potrzeba zaznaczenia granicy między nowym a starym w duchu nadziei jest też w innych kulturach.  Tu oczywiście miejsce na Indie. W którym momencie i jak Indie obchodzą Nowy Rok? Oprócz tego, który za chwilę podzielą z nami i  większością naszego ziemskiego świata.

wg en wikipedii:

UGADI (Jugadi)

 ఉగాది, ಉಗಾದಿ,
युगादि
 Ugadi w telugu w Andhra Pradesh. Yugadi  w kannada w Karnatace. Nowy Rok na Dekanie.



Nazwa używana w językach telugu, kannada, marathi, konkani pochodzi z sanskryckich słów yuga tj wiek, aadi tj. początek. Jak nasza Wielka Noc, co roku wypada innego dnia (zgodnie z indyjskim kalendarzem księżycowo-słonecznym) w miesiącu caitra (wg naszego kalendarza marzec/kwiecień). W tym samym czasie pod różnymi nazwami obchodzony jest w Andhra Pradesh, Karnatace, Maharasztrze, Radżastanie, Pendżabie, na Goa i na wyspach Mauritius etc. W tym roku 2014  wypada 31 marca. Dzień ten zaczyna się od oczyszczenia duszy wraz z ciałem podczas rytualnej kąpieli i namaszczenia olejkiem. Towarzyszą temu modlitwy. Radość budzi uczta rodzinna, na którą sprasza się tych najbliższych i tych dalszych. Znaczenie przypisuje się potrawie o sześciu smakach (ugadu panćadi w telugu i bevu bella w kannada). Mieszanka smaków ma nam uzmysłowić, że nasze życie jest sumą wielu doświadczeń: smutku, gniewu, szczęścia, lęku, odrazy i zaskoczenia. Na danie składają się
 - kwiaty drzewa miodli indyjskiej, które daniu zapewniają symbolizującą smutek gorycz,
 - cukier z trzciny cukrowej i kawałki banana symbolizujące szczęście
 - zielone papryczki chili, których ostrość oznacza gniew w naszym życiu
 - sól, która w tym daniu przypomina nam o obecnym w nas lęku
 - sok z owoców tamaryndowca indyjskiego, którego kwaśny smak ma nam przypomnieć o odczuwanej czasem odrazie
 - niedojrzały owoc mango - odpowiada za zaskoczenie, niespodziankę


GUDI PADWA


pod tą nazwą w tym samym czasie, co Ugadi w Karnatace i Andhra Pradesh obchodzi się Nowy Rok w Maharasztrze. W 2014 - 31 marca (w pierwszym dniu indyjskiego miesiąca ćaitra).  Spotyka go się na wsiach na oczyszczonych i wysmarowanych krowim łajnem dworach.  W miastach też świętuje się uprzątnąwszy dom na wiosnę. Oczywiście w nowych ubraniach, ze smakiem specjalnych potraw w ustach. Tradycyjnie na początku święta je się gorzko-słodkie liście drzewa nim, czasem zmieszane z tamaryndrowcem i cukrem z trzciny cukrowej, wierząc, że wzmacnia to odporność ucztujących.  Spotykając się rodzinnie. Przekraczając na progu specjalnie usypane rangoli.



Mile widziany w ozdobach jest wybuch kolorów - znak wiosny.



W domach ozdobionych  flagami Brahmy (zwie się je gudi, stąd nazwa święta).



 Przyjmuje się, że to dzień, w którym Brahma stworzył świat. Flagi symbolizują



 zwycięstwo boga Ramy nad demonem Rawaną.  Flagę trzyma się wysoko, bo oznacza ona triumf Ramy, powrót po 14 latach wygnania do Ajodhji, i  jego koronację  po zwycięstwie nad demonem na króla. Przystrajając dom chroni się go od zła i zapewnia dostatek i szczęście.  Flaga ta symbolizuje też aktywny stan duszy. Dla Maharasztrian to też symbol marackich zwycięstw pod wodzą Śiwadźego nad muzułmańskimi najeźdźcami, Mogołami. Puthandu oznacza też święto rolnicze, koniec żniw i początek nowego czasu uprawy.



PUTHANDU (inaczej Varuda pirappu) புத்தாண்டு

Nowy Rok w Tamil Nadu. Wypada pierwszego dnia tamilskiego kalendarza - 14 kwietnia. Ten dzień jest urzędowym świętem w Tamil Nadu i na Sri Lance. Tego dnia ludzie pozdrawiają się mówiąc sobie Puthandu Vazthukal" ( புத்தாண்டு வாழ்த்துகள் ) lub  "Iniya Tamizh Puthandu Nalvaazhthukkal" (இனிய தமிழ் புத்தாண்டு நல்வாழ்த்துகள்). W świątyni Minakszi w Maduraju




 odprawia się wielką uroczystość. Odgrywane jest przedstawienie zwane Chitterai Porutkaatchi. Wejścia do domu są ozdabiane kolamami. Na środku kolamu stawia się lampę (kuttuvilaku), która symbolizuje światło rozjaśniające ciemności.



W tym czasie kwitną drzewa nim. Ich kwiaty




 wraz z pierwszymi owocami mango ozdabiają dom symbolizując dobrobyt.  Można też spotkać się z rytuałem  kanni tj.  "pomyślne spojrzenie".  Takim spojrzeniem ludzie patrzą na biżuterię, owoce, warzywa, kwiaty, orzechy, ryż wierząc, że to spojrzenie przyniesie im  szczęście i pomyślność.


 W Tiruvidaimarudur



odbywa się procesja wozów świątynnych



  Podobnie w  Tiruchirapalli nad rzeką Kaweri

   i w Kanchipuram



 Na Sri Lance świętu towarzyszy zwyczaj obdarowywania na szczęście młodych, nieżonatych, niezamężnych, szczególnie dzieci pieniędzmi. Na wsiach nowy czas upraw zaczyna się zaoraniem gruntu pod nowe uprawy.  Urządza się wyścigi wozów, dzieci odgrywają w zabawie wojnę na kokosy.  To czas wizyt i odnawiania więzi.  W Tamil Nadu próbowano w 2008 odgórnie wolą polityków zmienić czas Nowego Roku przenosząc go z kwietnia na 14 stycznia, łącząc ze świętem dożynek Pongal. Ze względu na sprzeciw ludności wycofano się z tego.

VISHU (വിഷു)
to święto Nowego Roku obchodzone w Kerali w strefie języka malajalam. Zazwyczaj mniej więcej w połowie kwietnia, w 2014 roku święci się go 15 - go. W tym dniu tyle samo jest godzin światła dziennego, ile ciemności.  Stąd nazwa święta - vishu w sanskrycie znaczy równy. To też podobnie jak święto Pongal święto urodzaju. W to święto podobnie jak w Diwali domy są ozdabiane światłami, w przeddzień i z rana odpala się fajerwerki, kupuje się nowe ubrania, daje sobie pieniądze, je potrawy zmieszane z czterech smaków; słonego, słodkiego, kwaśnego i gorzkiego. Charakterystyczną, bardzo ważną częścią święta jest Vishukkani, co oznacza pierwsza rzecz, którą się zobaczy w święto Vishnu po obudzeniu .  Noc przed świętem w pokoju do modlitw rodzina przygotowuje przedmioty,



 które zapowiadają dobrobyt, w tym  ryż, owoce, warzywa, liście betelu, orzechy arekowe,  lustro z metalu, żółte kwiaty z drzewa strączyniec



 ( konna Cassia fistula).  Wyznawcy często odwiedzają raniutko  świątynie np  Sabarimala Ayyappan



 czy Guruvayur Sree Krishna .



VAISAKHI

Święto Baisakhi  (inaczej nazywane  Vaisakhi), obchodzone przez sikhów



  13 lub 14 kwietnia,   świętowane przez rolników w Pendżabie



 i Haryanie. W tym dniu sikhowie czczą pamięć Guru Sikha,



który tego dnia w 1699 roku  założył w Anandpur Sahib organizację sikhów broniącą ich wiary  Khalsa Panth. Nowy Rok obchodzi się  w Pendżabie  14 marca. Wg kalendarza sikhów tego dnia w rocznicę narodzin założyciela sikhizmu  guru Nanaka Deva w 1469 roku zaczyna się Nowy Rok sikhów. Nanak urodzony w rodzinie hinduskich wyznawców bhakti, krótko nawrócony na islam, stworzył religię będącą syntezą hinduizmu (idea reinkarnacji i początkowo wegetarianizm) i islamu (jeden Bóg i równość wyznawców, odrzucenie kastowości) - sikhizm.


 
RONGALI BIHU (বিহু w języku asamskim), czyli BOHAG BIHU
Nowy Rok w stanie Asam


Jednocześnie Święto Wiosny. Przeżywane tu od starożytności. Zaczynano nim sezon prac na wsi, uprawę ziemi. Świętuje się niezależnie od wyznawanej religii i kasty.




Przypada mniej więcej na połowę kwietnia, wraz z przybyciem wiosny. Pierwszy dzień święta (ostatni starego roku) zwie się goru bihu lub  cow bihu. W tym dniu krowy są myte, smarowane kurkumą, głaskane, czczone. Dostają też nowe ... powrozy. Kolejny dzień nazywa się manuh bihu (manuh tj. człowiek w asamskim). To właśnie Nowy Rok witany w uprzątniętych domach, w nowych ubraniach. W 2014 - 16-go kwietnia.



Trzeci dzień nazywa się Gosai  bihu (gosai tj, bogowie) - czczone są wówczas wyobrażenia bogów i budzi się nadzieja na ich błogosławieństwo w nowym roku. Słowo bihi pochodzi od słów bi - prosić i su  - pokój, dobrobyt.



 W jego duchu przeżywa się w Asamie właściwie cały kwiecień.

MAHA VISHU SANKRANTI (Jala Sankranti)

to Nowy Rok



 obchodzony w Orisie.


Tego dnia świętej bazylii tulsi, bogu Śiwie i Shalagram (Wisznu uobecniony w czarnej skamielinie znalezionej w rzece) ofiarowana jest   pana -  słodki napój z wody, owoców, mleka, cukru trzcinowego.  Nie tylko bogowie sie nim cieswza. Chetnie też pity w Orisie

jest wówczas przez ludzi, raczących się z z wystawionych wzdłuż ulicy wiader z napojem. Pojone są wówczas też z zapałem zwierzęta i ptaki. Od nazwy napoju pochodzi też inna nazwa święta -  Pana Sankranit.  Wypada 13/14 kwietnia. często tego samego dnia co tamilskie Puthandu.

Tego dnia oddaje się też cześć Hanumanowi, bogini Parwati, poszcząc , głosząc na ulicach treści duchowe, modląc się. Można zobaczyć tych, którzy doskonalą swoją duchowość osiągając poziom koncentracji umożliwiajacy stąpanie po ogniu, czy cierniach.

MAITHILI NOWY ROK

 Juir Sheetal (জুড়ি শীতল / जुड़ि शीतल) , inaczej  Pahil Baisakh lub  Baisakhi Nowy Rok wg kalendarza Maithali. 14 kwietnia. Obchodzony w Tamil Nadu, Asamie, Bengalu, Kerali, Manipur, Orisie, Pendżabie, , Tripurrz etc. I oczywiście w  Nepalu, Bangladesz, Mynmar, Kambodża, Laosie, na Sri Lance, w Tajlandii, Tybecie i Chinach.

i

BESTU VARAS

w Gudżaracie. 

NAVREH w Kaszmirze.

CHAIRAOBA w Manipur

CHATI CAHND w Sidhi

CHAITTI and BASOA w Himachal Pradesh