Sloneczniki

"Darr: A Violent Love Story" (Strach)

 ReżyseriaYash Chopra
Produkcja:  Yash Chopra
Obsada:     Shah Rukh Khan, Juhi Chawla, SunnyDeol,

                 Anupam  Kher,Dalip Tahil  

Muzyka:     Shiv Hari
Czas:         178 min.

डर

 


Rahul, nieśmiały student żyje w całkowitej samotności. Jako dziecko stracił matkę w  wypadku samochodowym. Wobec ojca, silnego, władczego wojskowego pozostaje kimś zamkniętym,niezrozumiałym. Wypełnia pustkę swego życia złudzeniem więzi z nieżyjącą matka i z Kiran, dziewczyną, w której zakochał się na studiach. Nie wie ona, że od lat jego oczy jej poszukują, że wypełnił swój pokój jej zdjęciami, a myśli marzeniami o niej.

 Pewnego dnia samo patrzenie na nią i marzenia przestają mu jednak wystarczać. Chce zaistnieć w jej życiu. Chce poczuć jej miłość. Podrzuca jej zdjęcia – kilka sekund z jej życia, na które spojrzał okiem aparatu i utrwalił je na zawsze. Budzi tym jej niepokój. Krąży wokół niej wyznając jej miłość piosenką. Spragniony jej obecności, w ciszy, gdy nie wystarcza mu samo patrzenie, dotyka niezauważony jej szala. Ona słyszy jego głos nie widząc twarzy - w ciemności, w słuchawce telefonicznej, zza maski. To wszystko, co normalnie budzi uczucia i zbliża nas do kogoś, tu wywołuje grozę.Urodzinowe życzenia, które składa wynurzający się z ciemności głos. Dotyk ustna policzku, który przeraża, gdy okazuje się nie być dotykiem ust narzeczonego. Miłosna piosenka, która zamiast wzruszać serce staje się groźbą. Pragnąc budzić miłość, Rahul budzi strach. Ale ten strach już jest jakąś więzią. Rahulowi wreszcie udaje się zaistnieć w życiu Kiran.  Boi się go. Boi się, że może ją unieszczęśliwić stając na drodze jej miłości do męża.

 

  


W tej historii są dwa pokoje. Dwa pokoje, które są wyrazem jego pragnień. Mroczny pokój, w którym godzinami w samotności mówi do słuchawki rozmawiając z od lat nieżyjącą mamą. Jakbyśmy byli we wnętrzu jego zrozpaczonego serca, na którego ścianach odbijają się ogromne obrazy ukochanej. Tylko w wyobraźni i na zdjęciu może jej dotknąć, uprzedmiotawiając, łudząc się wzajemnością, cieszyć się uśmiechem na fotografii, nie do niego skierowanym. I drugi pokój. Pokój, który po ślubie miał być miejscem miłości Kiran i jej męża.Zbezczeszczony przez Rahula. Ład stworzony przez jej męża  Rahul, wściekły i zrozpaczony jej utratą, zamienia w swój groźny chaos. Widok tego pokoju jest krzykiem jego serca. Biel ścian pomalowana czerwienią sprayu jawi się jako groźba. Czerwone litery słów I LOVE YOU, KIRAN odbierają jej całą radość zakochanej, tylko co poślubionej kobiety. Jego miłość kolejny raz wdziera się w nią - szeptem w słuchawce, krzykiem niepotrzebnego jej wyznania.

  


Mimo że, nakręcony w 1993 film, liczy sobie już naście lat, pozostaje ważnym filmem dla miłośników Bollywoodu. Zacinające się wyznanie psychopaty „I love You, Ki…Ki… Kiran” stało się cytowanym tekstem. Dla odtwórcy głównej roli Shah Rukh Khana kolejna negatywna rola po debiucie rok wcześniej w rolach romantycznych kochanków okazała się przełomem w karierze. Pod kierunkiem reżysera Yasha Chopry oboje potem odniosą sukcesy w nagrodzonych indyjskim Oscarem (nagroda Filmfare) filmach „Dil To Pagal Hai” i  „Veer-Zaara". W tym filmie SRK tworzy przejmującą postać zrozpaczonego, pogubionego człowieka to rozbrajającego nas spłoszonym pragnieniem czułości, to budzącego grozę nieliczeniem się z cudzymi uczuciami i próbą podporządkowania świata swojej woli choćby za cenę zniszczenia.

 

Reżyser i producent -Yash Chopra, za swoją pracę nominowany do nagrody Filmfare, podobnie jak Shah Rukh Khan za rolę negatywną (odrzuconą przez Aamira  Khana). Anupam Kher za komediową - nawet nagrodzony.

Jeśli obraz skrytej i obsesyjnej miłości do kobiety, to jest to, czego właśnie potrzebujesz, to w tym filmie to znajdziesz. Atmosferę rosnącego strachu kobiety i desperacji jej tajemniczego wielbiciela.

Strach, że ktoś nie odpowie na moją miłość. Strach, że stracę kogoś,kogo kocham. Strach, że ktoś ukochany podzieli swoje życie z kimś innym. Strach jako śmierć każdej  miłości. W tej historii Rahulowi (Shah Rukh Khan) brakuje  odwagi, aby wyjawić miłość do studentki z tego samego college. Kocha ją miłością cichą, ale coraz bardziej szaloną. Jego szaleństwo wyrasta z jego samotności. Swoją twarz  po raz pierwszy ujawnia podczas bardzo dynamicznie przedstawionego tu święta Holi.


        
         
Codzienność Rahula to ściany pokoju obklejone zdjęciami Kiran (Juhi Chawla) i marzeniami o niej. Jego powiernikiem jest cisza w słuchawce, gdy opowiada o swoich przeżyciach nieżyjącej od 18 lat matce. Wkraczając w życie Kiran pod
postacią głosu w telefonie czy śpiewu z głośnika, Rahul chce wzbudzić jej miłość. Budzi strach.

                             

Ten strach nie kończy się, gdy Kiran poślubiwszy innego mężczyznę (Sunny Doel) wyjeżdża z nim w podróż poślubną  do Szwajcarii.

                

Jeszcze tylko piosenki,  którymi Rahul niepokoi uciekającą przed jego miłością Kiran.  -
 http://ww.smashits.com/music/hindi-film/songs/1108/darr.html
  1. "Ang Se Ang Lagana"
  2. "Jaadu Teri Nazar"
  3. "Te Mere Samne"
  4. "Darwaza Band Karlo",
  5. "Ishq Da Rog"
  6. "Solah Button"
  7. "Likha Hai Yeh"
  8. "Obsession

Dokładniejsze informacje o filmie przedstawiłam na Wikipedii

Piosenek można wysłuchać tutaj 

(Tu Mere Samne)

(KKKIRAN)

(Jadoo Teri Nazar)