Sloneczniki

Cztery kobiety

Przeniesiony tu z blogu Zahry (valley-of-dance) jej  post  z 8 sierpnia  2008;  w związku z zamknięciem blogów przed onet w styczniu 2018 - w 10 lecie istnienia blogu Zahry.

Reżyseria:      Adoor Gopalakrishnan
Scenariusz:    Adoor Gopalakrishnan,
                      Thakazhy Shivashankar Pillai
Obsada:         Geethu Mohandas, Nandita Das,
                      Padmapriya, Manju Pillai
Gatunek:        dramat
Czas trwania:  105 min

Naalu Pennungal - tytuł oryginału

2007

malajalam język

 
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/M/MV5BZGFhMjQ1MWItZDdmNS00ODVkLTkxOTktYThlZTg5OTE2ZjM5XkEyXkFqcGdeQXVyMjkxNzQ1NDI@._V1_UY268_CR9,0,182,268_AL_.jpg

Film Adoora Gopalakrishnana „4 KOBIETY” opowiada o różnych rolach, do których muszą dostosować się kobiety w indyjskim świecie. Postępują zgodnie z tym, czego oczekuje od nich społeczeństwo lub z tym co zostało im wpajane i głęboko zakorzenione. Niewątpliwie jednak zarówno w Indiach, jak i zagranicą, gdziekolwiek jest pokazywany – znajdą się kobiety, które będą się z którąś z postaci  mocno identyfikowały.
Adoor Gopalakrishnan to jeden z najbardziej cenionych reżyserów wIndiach, który w największym stopniu kontynuuje filmowe dziedzictwoSatyajita Raya. Wpływ Raya jest widoczny w jego subtelnych, pełnychhumanizmu i starannie komponowanych obrazach. Wszystkie osadzone są wKerali, prowincji południowych Indii, gdzie Adoor dorastał. Wyrobiłswój własny styl, z jednej strony zakorzeniony w tradycji, z drugiej -skierowany na problemy polityczne, religijne, odpowiedzialnościosobistej o uniwersalnym wymiarze.

Film opisuje historie czterech różnych kobiet, z których każda należy do innej warstwy społecznej i nie mają ze sobą żadnych powiązań.

Epizod pierwszy – PROSTYTUTKA – jest historią kobiety, która zrywa ze swoją profesją, aby ułożyć życie z miłym i opiekuńczym robotnikiem. Postanawiają żyć jak małżeństwo i przyrzekli sobie, że będą ciężko pracowali na życie. Ona pracuje przy budowie dróg, on jako tragarz na bazarach. Zarabiają po jednej rupii na dzień, dlatego też nie mają dachu nad głową. Żyją na ulicy. Niestety prostytutce nigdy nie będzie dane ułożyć sobie życia. Społeczeństwo już o to zadba.

 

Epizod drugi – DZIEWICA – to historia młodej dziewczyny, na której wywiera się presję zawarcia małżeństwa. Jako, że jest bardzo nieśmiała, nie ma nawet odwagi spojrzeć na swojego przyszłego męża. Decyzję za nią podejmuje matka. Mąż okazuje się być całkowicie podporządkowany matce, która jest dumna z surowych zasad jakie mu wpoiła. Nie pali, nie pije, nie ma przyjaciół, handluje na bazarze i ma węża w kieszeni (żałuje nawet na jedzenie). Za to chodzi na każdą premierę nowego filmu.
Żona w ogóle go nie interesuje, nawet jej nie dotyka. Jeździ z nią po krewnych i wyjada wszystko co możliwe. Pewnego dnia zostawia ją u rodziny, żądając odszkodowania za nieudane małżeństwo. We wsi natomiast rozgłoszono, że była nieczysta.

 

Trzeci epizod – GOSPODYNI DOMOWA – opowiada o bezdzietnej mężatce, która wiedzie spokojne życie z mężem. Przez cały dzień jest sama w domu, ponieważ mąż wychodzi rano do pracy, a wraca późno wieczorem. Pewnego dnia odwiedza ją dawny kolega z klasy, do którego żywiła gorące uczucia. Opowiada Jej o wspaniałej rodzinie jaką stworzył oraz historię pewnego władcy, który miał wszystko oprócz dzieci, dlatego też zaproponiwał swojej żonie, aby spędziła noc z jednym ze sług, co przyniosło owocne rezultaty… 

Ostatni epizod – STARA PANNA – opowiada o dziewczynie ze średniej klasy społecznej, która cierpi z powodu norm moralnych, obowiązujących w społeczności, w której przyszło jej żyć. Ma już 30 lat, a nie ma dla niej kandydata. Gdy już się pojawia, decyduje się na którąś z młodszych sióstr. Gdy matka umiera przypisuje cały spadek niezamężnej córce, a tej nic innego nie pozostaje jak skazać się na samotność…

 
http://2.bp.blogspot.com/-p7XXEWm1wNg/T5URRu_3iJI/AAAAAAAAIMw/xqW53iN2OdA/s1600/Naalu%20Pennungal%20malayalam%20cinema%20actress%20photos9.jpg

W każdym z epizodów, bohaterka podporządkowuje się obowiązującym normom społecznym, które musi respektować z racji na swą płeć. Chociaż Keralato miejsce, gdzie od lat panuje matriarchat i gdzie jest silna pozycjakobiet, paradoksalnie, każda z tych norm oferuje kobietom niemal wrówniej mierze wolność, jak i zniewolenie.
Ciekawym jest motyw z konumpcją pokarmów. Kamera niemalże wchodzi do talerza i zatrzymuje się na ruchach palców, obserwując ich zachowanie względem potraw. Najlepiej to widzać przy świeżo co upieczonej pannie młodej, która po nocy poślubnej, delikatnie muska ryż, nie mając zamiaru go spożyć. To samo czyni, mąż „dziewicy”, który pochłania wręcz niezliczone pokłady pokarmów. Reżyser chce w ten sposób pokazać jak cieńka jest granica pomiędzy doznaniami cielesnymi a spożywaniem pokarmów. Oba aspekty są równie erotyczne i mogą w pełni zaspokoić „głodnego”.

 
Dla mnie niespodzianką było pojawienie się w czwartym epizodzie Nandity Das (nie zanałam obsady). Znamy Ją choćby z takich filmów jak Provoked, Fire, Earth czy Kannathil Muthamittal. Nigdy bym nie przypuszczała, że takiej ślicznej dziewczynie przyjdzie zagrać rolę starej panny. Patrząc na Jej postać, aż nie chce się w to uwierzyć.

To nietypowy film, który zmusza widza do refleksji i wyciągnięcia wniosków. Nie ma zachwycać, ma poruszyć.