Chandni Bar - odebrać godność, przywrócić godność
Reżyseria:Madhur Bhandarkar (Page 3, czy Corporate)
Scenariusz:Mohan Azaaad
Muzyka:Raju Singh
Zdjęcia:Rajiv Ravi
Język: hindi
Nagrody: 14 nagród (za role - Tabu, Atul Kulkarni, Anaya Khore, Silver Lotus za film o tematyce społecznej, za scenariusz, reżyserię, film) 7 nominacji (scenariusz, film, reżyserie, negatywną rolę - Suhas Palshikar, za rolę - Tabu)
Gatunek:dramat
Premiera:2001
Ocena:IMDb 7.3/10
Akcja filmu rozgrywa się w świecie kobiet, które w walce o przeżycie podejmują się upokarzającej pracy tancerek w barze, z z czasem stają się prostytutkami. Film podejmuje też temat gangsterskiego podziemia w Mumbaju. Film spotkał się z uznaniem krytyków.
Uttar Pradesh. Miasteczko Sitapur, 1985 rok. Podczas zamieszek hindusko-muzułmańskich Mumtaz Ali Antaz (Tabu) daremnie próbuje wyciągnąć z płomieni swoich rodziców. Muzułmanie w popłochu uciekają do Mumbaju zostawiając za sobą zgliszcza swoich domów i trupy najbliższych.Wuj wciąga sparaliżowaną z rozpaczy Mumtaz do pociągu. W slumsach Mumbaju ofiarowuje im pomoc muzułmanin Iqbal (Rajpal Yadav). Załatwia on dla Mumtaz pracę w "Chandni Bar".
Dziewczyna nie może się odnaleźć wśród przekleństw tancerek sprzedających swoje ciała klientom, oblepiona obleśnymi spojrzeniami mężczyzn, urażana wulgarnymi słowami. Z czasem jednak poznając bliżej nieszczęścia kobiet, z którymi razem tańczy na scenie, otoczona przyjaźnią przymuszanej przez męża do prostytucji i aborcji Deepy (Ananya Khare), Mumtaz zaczyna się oswajać z nowym miejscem. Pewnego dnia spotyka ją kolejny cios. Zostaje zgwałcona przez pijanego wuja. Teraz od widoku obrzydliwej dla niej twarzy wuja odpoczywa w wątpliwej atmosferze "Chandni Bar"u.
Przestaje już liczyć na odmianę losu, gdy pewnego razu pojawia się w barze gangster Potiya Sawant (Atul Kulkarni). Nie może oderwać oczu od pięknej i smutnej Mumtaz...
To jeden z filmów, który mnie bardzo dotknął. Już dawno chciałam wrócić do niego także na blogu (przenosząc swój opis sprzed lat z wikipedii). Wczoraj zobaczyłam mojego ulubieńca Atula Kulkarni w kiepskim filmie, a i tak z przyjemnością. To właśnie w Chandni Bar, a może jeszcze w Rang De Basanti go odkryłam dla siebie. Szczególnie podziwiając w filmie w marathi Natarang. Filmów z nim poszukuję. A tu on z Tabu w bardzo dobrze zrobionym przez cenionego przeze mnie Madhura Bhandarkara filmie. Np w spotkaniu z bohaterką.
Film warto zobaczyć, choć będzie to wejście w ciemność. Z jaśniejszymi momentami, gdy za ciałem kobiety - przedmiotu zaspokojenia pożądania ktoś widzi osobę. Kogoś, kogo warto poznać, bronić, troszczyć się o niego.
Scenariusz:Mohan Azaaad
Muzyka:Raju Singh
Zdjęcia:Rajiv Ravi
Język: hindi
Nagrody: 14 nagród (za role - Tabu, Atul Kulkarni, Anaya Khore, Silver Lotus za film o tematyce społecznej, za scenariusz, reżyserię, film) 7 nominacji (scenariusz, film, reżyserie, negatywną rolę - Suhas Palshikar, za rolę - Tabu)
Gatunek:dramat
Premiera:2001
Ocena:IMDb 7.3/10
Akcja filmu rozgrywa się w świecie kobiet, które w walce o przeżycie podejmują się upokarzającej pracy tancerek w barze, z z czasem stają się prostytutkami. Film podejmuje też temat gangsterskiego podziemia w Mumbaju. Film spotkał się z uznaniem krytyków.
Uttar Pradesh. Miasteczko Sitapur, 1985 rok. Podczas zamieszek hindusko-muzułmańskich Mumtaz Ali Antaz (Tabu) daremnie próbuje wyciągnąć z płomieni swoich rodziców. Muzułmanie w popłochu uciekają do Mumbaju zostawiając za sobą zgliszcza swoich domów i trupy najbliższych.Wuj wciąga sparaliżowaną z rozpaczy Mumtaz do pociągu. W slumsach Mumbaju ofiarowuje im pomoc muzułmanin Iqbal (Rajpal Yadav). Załatwia on dla Mumtaz pracę w "Chandni Bar".
Dziewczyna nie może się odnaleźć wśród przekleństw tancerek sprzedających swoje ciała klientom, oblepiona obleśnymi spojrzeniami mężczyzn, urażana wulgarnymi słowami. Z czasem jednak poznając bliżej nieszczęścia kobiet, z którymi razem tańczy na scenie, otoczona przyjaźnią przymuszanej przez męża do prostytucji i aborcji Deepy (Ananya Khare), Mumtaz zaczyna się oswajać z nowym miejscem. Pewnego dnia spotyka ją kolejny cios. Zostaje zgwałcona przez pijanego wuja. Teraz od widoku obrzydliwej dla niej twarzy wuja odpoczywa w wątpliwej atmosferze "Chandni Bar"u.
Przestaje już liczyć na odmianę losu, gdy pewnego razu pojawia się w barze gangster Potiya Sawant (Atul Kulkarni). Nie może oderwać oczu od pięknej i smutnej Mumtaz...
To jeden z filmów, który mnie bardzo dotknął. Już dawno chciałam wrócić do niego także na blogu (przenosząc swój opis sprzed lat z wikipedii). Wczoraj zobaczyłam mojego ulubieńca Atula Kulkarni w kiepskim filmie, a i tak z przyjemnością. To właśnie w Chandni Bar, a może jeszcze w Rang De Basanti go odkryłam dla siebie. Szczególnie podziwiając w filmie w marathi Natarang. Filmów z nim poszukuję. A tu on z Tabu w bardzo dobrze zrobionym przez cenionego przeze mnie Madhura Bhandarkara filmie. Np w spotkaniu z bohaterką.
Film warto zobaczyć, choć będzie to wejście w ciemność. Z jaśniejszymi momentami, gdy za ciałem kobiety - przedmiotu zaspokojenia pożądania ktoś widzi osobę. Kogoś, kogo warto poznać, bronić, troszczyć się o niego.
P.S. India Today uznał Chandni Bar za jeden z 10 najważniejszych filmów w hindi zajmujących się losem kobiety w Indiach. Jakie inne byście umieścili na takiej liście liście? Jakie tamilskie, malajalam, telugu, czy bengalskie? Wg India Today są to
- Mother India z 1957 roku
- Aandhi z 1975 ( w nawiązaniu do histrorii życia Indiry Gandhi)
- Bhoomika: The Role z 1977 roku
- Arth z 1982 roku
- Mirch Masala z 1987 roku
- Damini z 1993
- Chandni Bar z 2001
- No One Killed Jessika z 2011
- The Dirty Picture z 2011
- Kahaani z 2012
Arth zakupiłam , ale jakoś mi przeszedł chyłkiem w sferę filmów do obejrzenia kiedyś. Nie widziałam też jeszcze Kahaani i The Dirty Picture. Już na pierwszy rzut oka brakuje mi tu na pewno Bawandar z 2000 roku, Matrubhoomi, Nishhaant, Hari Bhari czy Bandit Queen. Coś jeszcze przychodzi komuś do głowy?