Fakira - Robin Hood po indyjsku
Scenariusz: R.K. Banerjee
Zdjęcia: Fali Mistry (Neel Kamal, Guide)
Obsada: Shashi Kapoor, Sharmila Azmi, Aruna Irani, Asrani, Iftekhar,
Danny Denzonga,
Muzyka: Ravindra JAin (Vivah)
Playback: Kishore KUmar, Lata Mangeshkar
Gatunek: dramat rodzinny i miłosny, film akcji
Nagroda: 1 (za zdjęcia)
Premiera: 1976
Oceny: IMDb 6.1/10, Tamanna 5.9/10
Kochająca się rodzina małego Vijaya żyje w slumsach. W biedzie, ale i wielkiej radości. Pomagając sobie, troszcząc się o chora matkę. Jednak, gdy pewnego razu ojciec upokorzony przez brutalnego sąsiada przestępcę składa na niego skargę na policji, jego dom staje w płomieniach. Ojciec Vijaya ginie ratując swą chorą żonę. Po jej śmierci Vijay zostaje też rozdzielony ze swoim młodszym braciszkiem Munną.
Mijają lata Vijay staje się znanym w okolicy bandytą, zwanym Fakira (Shashi Kapoor).
Czyha na niego i policja podsuwając mu dziewczynę Geetę (Shabana Azmi)
i okradani powiązani z gangsterami politycy. Jeden z nich zleca jego śmierć zuchwałemu Toofanowi (Danny Denzongpa)...
Fakira - indyjski Robin Hood, na koniu swojego motoru wpada wciąż okradając i ośmieszając grabiącego ludzi polityka, granego przez brata Amrisha Puri, Chimana Lala (Modan Puri).
Fakirze towarzyszy w napadach przyjaciel z dzieciństwa, Popat grany przez zapewniającego w filmach element komizmu - Asrani.
Tych aktorów podobnie jak znanego z "Deewaar" Iftekhara widzimy przede wszystkim w starych filmach.
Bo i film jest stary. Liczy sobie ponad 30 lat i ten wiek daje się odczuć w jego formie. Śmieszy, budzi zażenowanie nowoczesność twierdzy zbudowanej przez Fakira. Trącąca myszką kosmiczność pomieszczeń zamykających się bezszelestnie, światło gaszone na odgłos klaśnięcia, ale i uderzenia w nieporadnej walce.
Niemniej możemy liczyć też na sceny zabawne np. rywalizacja w śpiewie qawwali podjęta przez dwie przebrane grupy - przestępców i policjantów. Kolejnym atutem filmu są nagrodzone zdjęcia Fali Mistry - mroczne, pełne cienia sceny ze slumsów rozjaśnione ogniem pożaru i piękny obraz święta Dasary z paleniem zwyciężonych przez Ramę ogromnych postaci Rawany i jego braci.
No i oczywiście duet Shashana - Shashi Kapoor i ambitna aktorka parallel cinema Shabana Azmi w nietypowej dla siebie roli - w miłosnych podskokach po polach, czy jako komandos w sari (no może nie w sari). Wątek miłosny przedstawiono tu wplatając go w trójkąt (Aruna Irani także jako tańczący wamp).
Jego siłą jednak jest podwójność odgrywanych ról. Kto nie chciałby pomęczyć się zakochując się w kimś, kogo szpiegujemy, kogo mamy wydać i zniszczyć?
Shabana chciałaby. Ale czy jej miłość jest grą, czy prawdą? Tego nie wiemy ani my, ani Fakira z bólem zranionego poślubiający ją równie dramatycznie jak Aamir Madhuri w "Dil". Sindur zawsze robi na mnie wrażenie, czy to zmywany przez owdowiałą Rani w "Baabul", czy porzucony na schodach przez zdradzonego bohatera w "Gangster - A Love Story".
Jak na masala film przystało mamy zniszczoną rodzinę, osierocone dzieci, porwanie, rozdzielenie braci, motyw zemsty, traumatyczne wspomnienie ognia, hidźrę i medytującego bandytę, ale i pocałunki
łzy kobiece
te prawie łzy męskie przy rozpoznaniu brata, przy odnalezieniu w nim części siebie.
Gdy pierwszy raz w "Asoce" w roli prawdziwego przyjaciela, który ma odwagę cesarzowi mówić prawdę, zobaczyłam Danny Denzongpę nie wiedziałam jeszcze, że widzę kogoś od schwarzcharakterów.
Dopiero w "Lajja" mnie przeraził. Tu dopełnia obrazu zabawny w piosence z Irani, poruszający w chwili konfrontacji ze sobą z przeszłości.
Film bywa nudny, żenująco śmieszny, pełen obrazów groźnego (no właśnie czy groźnego?) brata Amrisha Puri na tle zębów w paszczach wypchanych tygrysów, czy Danny zapalającego zapałki na łysinach innych gangsterów, ale jeśli ciekawi jesteście Shashi Kapoora i innej Shabany, to znajdziecie tu momenty godne zapamiętania...
Tota Maina Ki Kahani
Adhi Sachi Adhi Jhuthi
Dil Mein Tujhe Bithake
Fakira Chal Chala Chal
Fakira Chal Chala Chal
Shabana bezradna
Shabana całuje Shashi
niewinna zakochana Shabana
Asrani flirt z Aruną
spotkanie rozdzielonych braci