Sloneczniki

Bhumika: The Role - być kobietą

Reżyseria:   Shyam Benegal ("Nishaant", "Junoon")
Premiera:    1976
Muzyka:      Vanraj Bhatia ("Pardes", "Junoon", "Nishaant", )
Scenariusz:  wg autobiograficznej książki życiu aktorki Hansa Wadkar
                  "Sangtye Aika"- Girish Karnad, Pandit Satya Dev Dubey, Shyam Benegal
Nagrody:     3 nagrody (za rolę - Smita, za scenariusz i film)
Zdjęcia:      Govind Nihalani ("Junoon", "Vijeta", "Aakrosh", ""Dev"")
Obsada:      Smita Patil, Naseeruddin Shah, Amrish Puri, Amol Palekar
                 , Dina Pathak, MOhan Agashe, Anand NAg
Tytuł:             Rola
Ocena:        IMDb 7/10, Tamanna 7.5/10
Trwa:          140 minut
Gatunek:     dramat



 

Mała dziewczynka wciąż gdzieś uciekająca, wciąż  do czegoś przymuszana.  Nie chce od swojej sławnej babki uczyć się klasycznego śpiewu indyjskiego.



 Złości ją droczący się z nią Keshav (Amol Palekar). Dorosły mężczyzna żartuje sobie z dziewczynką przepowiadając, że kiedyś zostanie jego żoną. Kiedy umiera jej ojciec nie ma już komu bronić ją przed szarpiącą nią matką.



Keshav przekonuje matkę i babkę dziewczynki, że od głodu ocalić je (i jego) może tylko głos Ushy. Dziewczynka zaczyna pracować w wytwórni filmowej.

 

Gdy dorasta czuje się zobowiązana zapłacić Keshawovi za jego troskę o rodzinę. Poślubia go.



Ku zaskoczeniu zakochanego w niej partnera ekranowego Rajana.
Niestety wbrew jej oczekiwaniom mimo narodzin córeczki Keshav nie chce , by zrezygnowała z kariery w kinie. Jej dochody są podstawowym źródłem utrzymania całej rodziny. Godzi się nawet na to, by Ashi grała w parze z zakochanym w niej nadal Rajanem,

 

ale zżerająca go zazdrość doprowadza do kryzysu w małżeństwie. W życiu Ushi pojawiają się inni mężczyźni. Filozofujący ateista, reżyser Sunil (Naseeruddin Shah),



 czy bogaty biznesmen Vijayak (Amrish Puri)....

"Bhumika" to mój kolejny film  Shyam Benegala. Lubię przeplatać bollyfilmy parallel kinem, którego najsławniejszym przedstawicielem (obok Satyajita Raya, Bimaya Roya, Mrinala Sen,Shantaram,  Anuparmy Sen i in.) jest autor "Nishaant", "Junoon", "Trikaal", "Zubeidaa", czy "Wielcome to Sajjanpur".

 

W "Bhumice" słuchać głos kobiety upominającej się o swoje prawa, spragnionej miłości ale i wolności. Czy czujecie, że za tą historią stoi czyjeś prawdziwe życie? Otoczone w owym czasie (lata 40-te) skandalem życie aktorki Hansa Wadkar. Jej rola przerosłą nią samą. Maska wyparła twarz.

 

W tym filmie jej postaci daje ponowne życie  22-letnia Smita Patil.  9 lat potem aktorka umrze po porodzie, ale do tego czasu stworzy filmy, które mnie fascynują - "Nishaant" (też Benegala),  "Mirch Masala" czy "Bazaar". Właściwie to z nich najbardziej pamiętam. Tu też stworzona przez nią postać Ushi przykuwa uwagę, budzi współczucie. Mała dziewczynka wychowana do tego, by swoim życiem zaspokajać potrzeby innych. Pogubiona w tym, co jest jej własnym pragnieniem.

 
Próbuje swoją tożsamość budować poprzez związki z mężczyznami. Z żyjącym z jej dochodów mężem (granym przez późniejszego twórcę "Paheli"- Amola Palekara)



z zakochanym w niej aktorem Rajanem (Anand Nag), z egotycznym reżyserem Sunilem Verma (Naseeruddin Shah),



  w końcu z bogatym biznesmenem Vinayakiem Kale (Amrish Puri).

 
 
Oprócz tych aktorów, czyniących swoją grą tę historię bardzo prawdziwą w filmie można jeszcze zobaczyć Mohana Agashe, Kulbhushana Kharbandę  w roli producenta filmowego i Dinę Pathak w roli matki biznesmena Vinayaka Kale. 
 
 
  
 
POnadto mocną stroną filmu są zdjęcia  Govinda Nihalani. Twórcy równie pięknych zdjęć do  "Nishaant" i "Junoon", (też Benegala)  z czasem nie wystarczyło tworzenie tylko obrazów do filmu i sięgnął po reżyserię ("Dev", "Thashak"), ale tu zadziwia nas jeszcze jako operator. Szczególnie przejmujące są kadry z dzieciństwa bohaterki w Konkan, ale i zapis uczuć bohaterów na zbliżeniach twarzy, czy obrazy ze święta Holi zapadają w pamięć. Tworzony przez Nihalani świat ma swój własny wyraz.

W filmie nie ma piosenek. Przynajmniej w takiej formie , do jakiej przyzwyczaił nas film indyjski. Ale ich klimat  pod muzykę Vanraj Bhatia ("Pardes",  "Nishaant", "Junoon",)  towarzyszy nam. Szczególnie poruszając mnie w w obrazach wspomnień bohaterki z odwołaniami do muzyki klasycznej.

Zachęcam do obejrzenia tego filmu, mimo że nie zgadzam się z pesymistycznym wnioskiem jednej z kobiet w filmie mówiącej do Ushi "co się zmieni, jeśli odejdziesz? Inne łóżko, inna kuchnia - maski się zmieniają, jednak mężczyźni pozostają tacy sami",


Bhumika 1 z 15 części filmu
(ang - obok reszta filmu na youtube)