Sloneczniki

Astitva - wybaczyć słabość

Reżyser:            Mahesh Manjekar ("Vaah! Life Ho Toih Aisi!",
                         "Viruddh: A Family Comes First")
Scenariusz:        Mahesh Manjekar
Muzyka:             Sukhwinder Singh
Obsada:             Tabu, Sachin Khadekar, Mohnish Bahl,
                         Ravindra Mankani, Smita Jaykar, Namrata
                         Shirodkar
Zdjęcia:             Vijay Arora ("Vaah! Life Ho Toih Aisi!",
                        "Viruddh: A Family Comes First")
Nagrody:            5 nagród, 5 nominacji (3 dla Tabu, za
                         reżyserię,
scenariusz, za najlepszy film)
                       
Rok produkcji:    2000
Tłumaczenie:       Tożsamość
Oceny:               IMDb 7.1/10, Tamanna 7.4/10

  
Reżyser:

   

Mahesh Manjekar - debiut reż. w 1995,  filmy wg własnego scenariusza, np. "Vaastav: The Reality" (1999), "Vaah! Life Ho Toih Aisi!", "Viruddh: A Family Comes First", "Pitaah". Aktor (rola gangstera w "Slumdogu"). 3 nagrody, 4 nominacje (za rolę komiczną w "Kaante", za scenariusz, reżyserię - "Astitva" i "Nidaan")

   
Opis filmu:
Shreekant Pandit (Sachin Khadekar) to właściciel dochodowej firmy, wspaniałego domu i pięknej żony (Tabu). Po 27 latach małżeństwa role w ich rodzinie utrwaliły się. On zdobywa świat, ona służy mu w domu. Pojawia się na każde jego skinienie. Karmi, masuje, wysłuchuje.

 

Właśnie przygotowują zaręczyny ich jedynego syna Aniketa, gdy w domu pojawiają się goście z Goa. Przyjaciel Shree, Ravi (Ravindra Mankani) z żoną  (Smita Jaykar). Meghnę, niezależną, spontaniczną kobietę, tworzącą z Ravim pełen wzajemnego zrozumienia związek, zdumiewa uległość Aditi.  Bez słowa sprzeciwu zgadza się ona, aby mąż otworzył zaadresowany do niej list. W ten sposób Shree dowiaduje się, że niejaki Malhar Kanat (Mohnish Behl) umierając cały swój majątek zapisał  jego żonie. Dlaczego?


  

Moja opinia:
Ten film należy do Tabu. Do tej pory najbardziej bliska była mi w "Chandni Bar", "Hu Tu Tu", "Maachis" i "Imienniku". Chociaż zabawna jest też w "Cheeni Kum". Tu po prostu jest Aditi, pokorną, stęsknioną żoną, pozwalającą , jak mówi, aby jej "ciało stało się na moment zakładnikiem jej woli, umysłu". Aditi zdradza i płaci za to. Żyjąc w podporządkowaniu i dominacji zamiast miłości,  nie protestuje. Zauważa to dopiero po wielu latach. Na naszych oczach Aditi przemienia się.

   

Obezwładniające poczucie winy zastępuje rosnące poczucie godności i świadomość prawa do wybaczenia jej słabości. Jeśli jest miłość... Z przejęciem patrzyłam na odtwarzany przez Tabu los cierpiącej, a z czasem wyzwalającej się kobiety.
Rolę jej męża gra Sachin Khadekar. Mimo że go widziałam w kilku filmach, jego twarz zaczęłam rozpoznawać dopiero w "U Me Aur Hum" roli doktora namawiającego Ajaya do oddania tracącej pamięć żony do domu opieki. W tym filmie władczy, stawiający karierę wyżej niż żonę. Woli w nocy dopełnić swojego rytualnego zapisu w dzienniku, niż ją przytulić. Ale na wieść o zdradzie sądzi ją z pogardą.  Takiego Shreekanta aktor zagrał bardzo przekonująco.

   

Bardzo nie chciało by się mieć takiego męża! A jednocześnie po ludzku było go szkoda.
Film właściwie jak sztuka - ma zaledwie kilka postaci. Dopełnieniem małżeństwa są świadkowie ich kryzysu, przyjaciel Shreekanta z żoną. Ich obecność jest katalizatorem dramatu. Grają ich Ravindra Mankani i Smita Jaykar, którą najlepiej pamiętam z roli matki Devdasa.

Na śpiew, huśtawkę i deszcz stęsknioną za czułością Aditi uwodzi bohater grany przez Mohnisha Behla.

   

Wierzyłam mu tylko w jednej scenie (przy dziecku), może dlatego, że aktor ten zrósł się dla mnie z rolami negatywnymi ("Ghulam-e-Mustafa", "Shararat"). W parze z Tabu zdarzyło mu się już co prawda raz zagrać ("Hum Saath Saath Hain")

Reżyser Mahesh Manjekar  w całej swojej karierze najwięcej nagród uzyskał właśnie za ten film. Ja widziałam też jego "Viruddh...Family Comes First". Podobnie jak ten - dramat rodzinny. Znowu portret małżeństwa. Wg mnie naprawdę umie przykuć uwagę. Także tęsknymi piosenkami.
Ale  najlepsza jest Tabu! Sprawdźcie.


    

 


Tabu z Namratą Shirodkar

Oceny i recenzje:
 * recenzja na thehotspotonline
* recenzja na rediff
* na IMDb 7.1/10,  Tamanna 7.4/10
* molodezhnaja 3/5
* planetbollywood 6.95/10