Sloneczniki

Krantiveer - w obronie slumsów biorę prawo w swoje ręce

Reżyseria:Mehul Kuma ( Kohram, Jagoo)
Nagrody:National
Award za rolę - Nana, inne za scenariusz, dialogi, za role - Nana i Dimple Kapadia
Muzyka: Anand Milind
Role:Dimple Kapadia, Atul Agnihotri, Mamta Kulkarni, Danny Denzongpa i Paresh Rawal
Premiera:1994
tytuł: Rewolucjonista
Film zyskał wysokie uznanie krytyków i cieszył się popularnością widzów indyjskich

Ocena: IMDb 7.1/10
क्रांतिवीर

Kilka lat temu podobał mi się ten film. Z podziwem patrzyłam na grę Nany Patekara (potem wyszukując go w innych filmach),  ciekawiło mnie to, że akcja rozgrywa sie w slumsach, że Nanie partneruje  Dimple Kapadia. Bliski mi jest temat komunalizmu (manipulowania  animozjami hindusko-muzułmańskimi, wzbudzania ich i podsycania, by wzmocnić swoją pozycję w polityce). W tym czasie jeszcze  zdumiewało mnie, że bohater wobec niemocy prawa bierze go w swoje ręce. I że wydaje się to być przyjęte z uznaniem.

Tak opisywałam film pt Krantiveer wówczas na wikipedii:

Tematem filmu jest przemiana zdemoralizowanego obiboka (Nana Patekar) w walczącego o sprawiedliwość społeczną bohatera. Film, którego akcja rozgrywa się przeważnie w slumsach pokazuje nadużycia powiązanych z gangsterami polityków i celowe wzniecanie zamieszek hindusko-muzułmańskich. W dramacie przedstawiono sytuację, gdy brak ochrony prawnej egzekwowanej przez policję przyczynia się do odpowiedzi na przemoc przemocą. Przemianę bohatera wyzwala ogrom nieszczęść z powodu zamieszek religijnych, ale i rodząca się w nim miłość do pełnej buntu dziennikarki (Dimple Kapadia).

Pratap Brishmanaragan (Nana Patekar) to syn człowieka, który zginął w bohaterskiej walce z Brytyjczykami o niezależność Indii. Jego dziadek i matka spodziewają się, że w przyszłości stanie on się dumą rodziny, dziedzicem duchowego testamentu ojca. Tym większe jest ich rozczarowanie, gdy okazuje się, że chłopiec przestał chodzić do szkoły, kłamie i gra hazardowo w karty demoralizując rówieśników. Wstrząśnięty tym dziadek umiera na atak serca, więc rozżalona matka wygania Pratapa z domu. Uciekłszy w głąb kraju Pratap wykorzystując swoje umiejętności manipulowania ludźmi znajduje swoje miejsce w domu właściciela slumsów Laxmida (Paresh Rawal).



 Z czasem ten zaczyna go traktować jak syna wykorzystując do do zbierania od ludzi w slumsach opłat za dach nad głową. Pratap obija się całymi dniami, popijając i szydząc z ludzi. Przedmiotem jego kpin staje się też piórem walcząca z niesprawiedliwością społeczną dziennikarka, Megha Dixit (Dimple Kapadia).



Pratap cynicznie wyśmiewa jej zapał, ale gdy dążąc do likwidacji slumsów politycy



 wzniecają tam zamieszki między hindusami a muzułmanami, Pratap przestaje się śmiać. Slumsy spalone,



płoną stosy pogrzebowe zabitych. Pratap decyduje się przewciwstawić przemocy ...



MOTYWY:
* modlitwa w świątyni hinduskiej (Halla Bol) * domowa kapliczka
* "zepsuty chłopiec" (Munna, Athadu) * relacja dziadka i wnuka
* relacja matki i syna * uratowanie życia * relacja braci * adoptowany syn
* w slumsach (Dayavan)
 * dziennikarka (Salaam-e-Ishq: A Tribute To Love, Page 3)
* gangsterzy * politycy powiązani z gangsterami Thakshak, Apaharan) * buldożery niszczą slumsy * pobicie * szpital
* hipnoza * hazard * Shimla
* zakochani * ćarpai (Lajja, Iqbal, Veer-Zaara)
* chłopiec (Akele Hum Akele Tum) * wdowa
*  bójka *  aranżowane małżeństwo
* wiec wyborczy * zamieszki hindusko- muzułmańskie
* pożar w slumsach * podpalanie ludzi * brak reakcji policji (Parzania, Dev)
* śmierć chłopca * pogrzeby, płonące stosy
* wspomnienia * bójka * gwałt
* zamordowanie rodziców (Chandni Bar)
* połamane bransoletki (The Namesake)
* niesprawiedliwość w sądzie (Halla Bol) * zaduszenie
* upozorowane samobójstwo
* pogrzeb i podpalenie stosu przez syna (Czasem słońce, czasem deszcz)
* święto religijne Navatri * taniec z pałeczkami
* modlitwa do bogini (Karan Arjun) * mord na politykach
* sąd (Ghulam, Army) wiadomości TV (Mission Istanbul) * więzienie (3 Deewarein, Lesa Lesa, Yuva, Elaan)
* relacja matki i syna * widzenie w więzieniu
* mangalsutra (Lesa Lesa)
* wieszanie (Ram Jaane, Rebeliant, 1942: A Love Story)
* jedność Indii


Muzykę do filmu skomponował braterski duet Anand-Milind, autorzy muzyki do takich filmów jak Qayamat Se Qayamat Tak (Nagroda Filmfare za Najlepszą Muzykę), Dil, Beta, Hero No. 1, ‘’Jaanwar’’, Baaghi, Inteqam: The Perfect Game, Sangeet i Anjaam. Teksty - Sameer.

Song Singer(s)
Chunri Udi Sajan Kumar Sanu, Poornima
Jab Se Hum Tere Kumar Sanu, Alka Yagnik
Jai Ambe Jagdambe Praful Roy, Sapna Awasthi, Sudesh Bhosle
Jhankaro Jhankaro Udit Narayan, Sapna Awasthi
Love Rap Sapna Mukherjee, Sudesh Bhosle, Amit Kumar, Poornima
Phool Kali Chand Udit Narayan, Sadhana Sargam