Sloneczniki

Virasat - odzyskiwanie syna

Reżyseria:Priyadarshana( twórca Chup Chup Ke , Hulchul)
Scenariusz: Kamal Hassan
Role:Anil Kapoor i Tabu, Amrish Puri i Pooja Batra
Zdjęcia: Ravi K. Chandran (Paheli)
remake tamilskiego filmu (z Kamal Hassanem) – "Thevar Magan"
Premiera:1997
Gatunek:dramat miłosny i rodzinny
Tytuł: Dynastia, Dziedzictwo
Nagrody:Film otrzymał Nagrodę Filmfare Krytyków dla Najlepszej AktorkiTabu i Nagrodę Filmfare Krytyków dla Najlepszego AktoraAnil Kapoor oraz nagrodę IIFA za najlepszy śpiew kobiecy (K.S.Chithra).
IMDb 7.3/10



Lubię filmy, których akcja rozgrywa się nie w mieście, ale wśród indyjskich rodzinnych klanów, w interierze. Tak jak tu. Pamiętam, że z ciekawością obejrzałam ten film - barwny i naładowany uczuciami (odgrywane przez Tabu i Anila Kapoora rodzenie się miłości wbrew uprzedzeniom wobec siebie).
Tak o nim pisałam kilka lat temu na wikipedii:

 Film opowiada historię Indusa, który przyjechawszy z zagranicy do rodzinnego domu zostaje uwikłany w konflikty w rodzinnej wiosce. W Indiach należy do kultowych klasyków. W rangingu oglądalności w 1997 roku w Indiach zajmował miejsce po filmie Satya, przed Khamoshi: The Musical.

Shakti (Anil Kapoor) został przez swego ojca Raja Thakura (Amrish Puri)


wysłany do Anglii na studia. Ojciec liczył, że po powrocie do domu, przejmie on od niego gospodarstwo i ożeniwszy się pozostanie na zawsze wiosce, w której się urodził. Jednak kilka lat studiów w Anglii zmieniły Shakti. Zaczął nosić europejskie ubrania, zakochał się w dziewczynie urodzonej w Londynie i cieszy go podpowiedziany przez rodzinę Anity pomysł założenia sieci restauracji "fast food". Kiedy Shakti przyjeżdża ze swoją narzeczoną Anitą, ojciec nie może w nim odnaleźć syna, za którym tęsknił. Czuje do siebie żal, że dał mu edukację, która nauczyła go egoizmu. Kształcąc Shakti jego ojciec liczył, że użyje on swojej wiedzy dla poprawy bytu mieszkańców wioski, a nie że zechce ją opuścić skarżąc się na indyjskie zacofanie. Dodatkowym zmartwieniem Raja są wrogie stosunki z młodszym bratem Balu Thakurem. Podważa on jego autorytet w wiosce. Jeden z konfliktów między braćmi zostaje za radą Raja rozwiązany dzięki małżeństwu biednej Gehny (Tabu)




z mężczyzną, za którego ręczy starszy Thakur. Jednak nastraszony przez niechętnego zgodzie Balu Thakura narzeczony wycofuje się w ostatniej chwili. Porzucona narzeczona rozpacza. Shakti chcąc ratować honor ojca,


który poręczył za narzeczonego, żeni się z Gehną wyrzekając się swojej miłości do Anity. Teraz uwikłany w konflikt między braćmi, wzywany przez ojca do przejęcia odpowiedzialności za mieszkańców wioski, do troski o nich, Shakti coraz mniej myśli o powrocie do Anglii...


MOTYWY:

*wieś indyjska (Swades)

* przyjazd syna z zagranicy (Viruddh... Family Comes First)

* pijak (Iqbal, Devdas)

* relacja między ojcem i synem

* NRI * przywiezienie do rodziny obcej jej narzeczonej (Viruddh... Family Comes First)

* fotografowanie (Taal)

* wrogość klanów (Shakti - The Power, Hulchul, Qayamat Se Qayamat Tak)

* nawiązanie do Mahabharaty * rangoli

* walka na kije * zemsta * deszcz

* powódź (Sainikudu, Saaya)

* pogoń * nadużycia policji, bicie na posterunku (Nijam)

* wiara w Boga * Pańczarat (Swades)

* pocieszenie masażem (Nayak: The Real Hero )

* śmierć ojca * hinduski pogrzeb

* pijany syn na pogrzebie (Devdas)

* NRI - powrót do tradycji indyjskich

* małżeństwo z obowiązku - poświęcenie swojej miłości

* modlitwa * noc poślubna (Kaaka Kaaka, Parinda, Deewana, Koyla, Paheli)

* mangalsutra * huśtawka * latawiec * sindur

* ciąża (Salaam Namaste) * procesja religijna

* próba zabójstwa w cieniu święta religijnego (Satya)

* wybuch bomby * zemsta * groźba spalenia żywcem

* walka w świątyni (Athadu, Nuvvostanante Nenoddantana)

* pociąg * zabójstwo * aresztowanie

 

Muzykę do filmu skomponował Anu Malik, twórca muzyki do takich filmów jak: Akele Hum Akele Tum, Chaahat, Ishq, Border, China Gate, Refugee, Fiza Asioka Wielki , Aks, LOC Kargil, Tamanna, Ishq Vishk, Murder, Fida, No Entry, Humko Deewana Kar Gaye, Jaan-E-Mann, Umrao Jaan, czy Paap. Nagroda Filmfare za Najlepszą Muzykę za Baazigar i Jestem przy tobie.